Začala jsem učit, ač jsem nikdy být účou nechtěla a toto povolání mě nikterak nepřitahovalo. Dokonce, když nám na vysoké škole nabízeli možnost si při studiu navíc doplnit pedagogické minimum, řekla jsem: nikdy 🙂
Ale řeč se vede a voda teče a nikdy neříkej nikdy.
Nastalo období, kdy jsem nastoupila coby učitelka ekonomie a účetnictví na střední školu.
Po první poradě jsem měla pocit, že jsem na přednášce docenta Miroslava Zajíce alias Zdeňka Svěráka na téma: Jak si uspořádat pracovní stůl z filmu Jak básníci přichází o iluze, a chtěla jsem se zvednout a odejít.
Naštěstí školství nejsou jen porady a ve školství jsem nakonec strávila moc krásné chvíle, na které ráda vzpomínám a doplňkové pedagogické studium jsem si doplnila na své Alma mater, kam jsem 2 roky dojížděla, doma malé dítě.
Když se to učíte tak, jako byste to chtěli sami někoho učit, prezentovat, vysvětlovat. Učila jsem management, marketing, účetnictví, ekonomiku, finanční analýzy a aplikovanou ekonomii. A i když jsem měla toto vše vystudované, musela jsem pročíst navíc mnoho knih, abych mohla mluvit spatra, rozumět souvislostem a nepředkládala látku suše, dle učebnice, bez vlastního pochopení.
Ve školství máte samozřejmě zadaná témata, která musíte dodržovat, ale organizace výukové hodiny a způsob předávání daného tématu je jen na vás. Snažila jsem se výuku obohatit o odborníky z praxe, například na témata: obchodování na burze, pojišťovnictví, daně.
V rámci hodin ekonomiky probíhaly také exkurze do firem v okolí, kde se ředitel jedné firmy zeptal studentů: „Jestlipak víte, co by mělo být hlavním cílem podnikání?“ A mí studenti jako jeden muž odvětili: „Spokojenost zákazníků.“
Pan ředitel byl nadšen jejich odpovědí, neboť očekával, že uslyší: „Zisk,“ otočil se na mě a pochválil učitelku ekonomie 😇
V hodinách marketingu jsem vedla studenty k samostatné prezentaci vlastního fiktivního produktu/služby formou videa, které bylo následně prezentováno celé třídě. V hodinách aplikované ekonomie jsme založili firmu, vytvořili podnikatelský plán, vyráběli deskové hry a korálky, takto podnikali a prodávali své produkty zákazníkům.
Ale dost o škole. Kromě podnikání a daní je totiž vzdělávání další moje téma pro vášnivé flow diskuse. A vzdělávání propojené s praxí považuji za největší životní devizu, která Vám může rozšířit obzory a posunout Vás zase dál a výš.
V jakémkoliv oboru podnikání jsou důležité aktuální, úplné a správné informace. Bez nich stagnujeme a neposouváme se dále.
Nepochybuji o tom, že každý podnikatel rozumí oboru svého podnikání, ale je také důležité, aby věděl:
– jak je vedena evidence mé činnosti?
– kdy a kolik mám zaplatit DPH a jak se to počítá?
– jaký mám stav pohledávek a závazků v účetnictví a odpovídá to skutečnosti?
– jaký mám cash flow a jaký výsledek hospodaření?
– kolik zaplatím letos na daních a jak se mám vyznat ve výkazech a v přiznání, které mi zpracovává má účetní?
Za účetnictví své firmy zodpovídá vždy podnikatel, nikoliv účetní a měl by mít základní znalosti o tom, jak je jeho evidence vedena a rozumět číslům a dokumentům, které předkládá správci daně či jiným institucím.
Chápu, že ne každý rozumí daňovému a účetnímu slovníku, je to stejné, jako když budu mluvit já s „ajťákem.“ Každý obor má své pojmy, kterým nemusí každý rozumět a je třeba, aby nám je někdo srozumitelně a lidsky vysvětlil. Coby bývalá kantorka 🙂 a organizátorka a lektorka kurzů účetnictví i daňové evidence, tento způsob předávání informací ovládám a naučím Vás porozumět daňovému i účetnímu světu podnikání.
Reference si můžete přečíst zde >> nebo zde >>
Mohu Vám nabídnout online vzdělávání či online daňové poradenství. Stačí si jen vybrat téma a kontaktovat mě.
Učte se a vzdělávejte se, a to po celý život, a je jedno v čem – ve Vašem oboru nebo se učte něco nového, co Vás baví, co Vás zaujme, co Vás udělá šťastnými a radostnými. Nikdy není pozdě se něco začít učit.
„Smyslem učení je růst a naše mysl, na rozdíl od těla, může růst i v průběhu života.“
Mortimer Adler americký filozof a pedagog 1902 – 2001