Blíží se doba vánočních setkávání a firemních večírků 🥳
Jde většinou o vzájemné setkání zaměstnanců popř. obchodních partnerů spojené s občerstvením, jídlem a pitím🍸
z hlediska daňového budeme posuzovat takový výdaj/náklad jako daňově neuznatelný bez možnosti nároku na odpočet DPH🤦♀️
„Dali jsme vám dary, dary jsme vám dali. A proč jsme vám dali dary? Inu, dali jsme vám dary, protože jsme chtěli, abyste měli radost“ 🎁
Ano, z pohádky Tři veteráni.
Poskytnutý dar je opravdu dar a není zde žádná protihodnota, tzn. dárce na oplátku nic nedostává, měl by to dělat z čiré radosti 🤗
V případě vánočního dárku zaměstnancům se bude opět jednat o daňově neúčinný výdaj/náklad na straně firmy coby dárce, bez možnosti nároku na odpočet DPH🤦♀️
A JAK TO BUDE NA STRANĚ ZAMĚSTNANCE?
Zaměstnanec nechť dar raději odmítne 😊
Vánoční dárek se bude posuzovat jako dar přijatý v souvislosti se zaměstnáním a tedy za příjem ze závislé činnosti s povinností tento příjem zdanit a zpojistnit.
Takže v tomto případě z dárku nemá radost ani zaměstnavatel, ani zaměstnanec.
JE TU MOŽNOST, KDY BUDE RADOST ALESPOŇ NA JEDNÉ STRANĚ?
Jako vánoční dárek lze např. využít:
což jsou de facto benefity, které může zaměstnavatel svým zaměstnancům poskytovat i během roku, nejen o Vánocích.
Na straně zaměstnavatele se bude sice jednat opět o daňově neúčinný výdaj/náklad, ale na straně zaměstnance se radujeme – jedná se o osvobozený příjem.
Dám Ti dar, a Ty mi za to …
to už potom není dar, že 😊
Jde o tzv. sponzorský dar – už samotný pojem je dost zavádějící, viďte.
Sponzorský dar:
Obchodní partnery lze obdarovat na Vánoce např. reklamními předměty, které zákon o DPH nazývá dárek v rámci ekonomické činnosti.
Účelem „darování“ reklamního předmětu je však podpořit prodej svého výrobku, služby, propagovat svou značku, obchodní jméno firmy.
JAK NA TYTO REKLAMNÍ PŘEDMĚTY POHLÍŽÍ ZÁKON O DANÍCH Z PŘÍJMŮ?
jedná se o daňově účinný výdaj/náklad v případě, že tento „dárek“ předáme v rámci své ekonomické činnosti obchodním partnerům za účelem výše uvedeným, nedávejte je však hromadně jako vánoční dárek svým zaměstnancům 😊
A JAK NA REKLAMNÍ PŘEDMĚTY NAHLÍŽÍ ZÁKON O DPH?
Poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, se nepovažuje za dodání zboží,
tzn. firma nebude při předání reklamního předmětu odvádět DPH na výstupu.
A CO NÁROK NA ODPOČET DPH PŘI NÁKUPU REKLAMNÍCH PŘEDMĚTŮ?
Nárok na odpočet DPH zde budeme posuzovat v souvislosti s předmětem činnosti firmy a typem uskutečněné, poskytnuté služby dle ZDPH.
Nárok na odpočet DPH při nákupu reklamních předmětu má firma jen v případě, že je bude poskytovat v souvislosti se svou:
ale již nemá nárok na odpočet DPH u plnění osvobozených bez nároku na odpočet – např. poskytne-li reklamní předmět v rámci akreditovaného vzdělávacího programu – vzdělání, které má akreditaci MŠMT je tzv. osvobozené plnění bez nároku na odpočet DPH, tzn. při poskytnutí tohoto vzdělávání se neodvádí DPH na výstupu a u souvisejících plnění na vstupu není nárok na odpočet DPH.
Pokud dodržíme výše uvedené podmínky uznatelnosti nákladů i uplatňování si nároku na odpočet DPH – můžeme na Vánoce vzpomínat s úsměvem i za pár let.